Hållbara transportmedel i USA och Sverige
Fördjupningsinlägg v.19 2015-05-10
Skrivet av Maria Nilsson
SVT rapporterar under den senaste veckan att elbilarna i USA har minskat och väljer stora bilar framför de mindre elbilarna. Men hur mycket påverkar egentligen trafiken miljön och den hållbara utvecklingen? Finns det några transportmedel som är bättre/sämre än andra?
Enligt världsnaturfonden står transport och privat bilåkande för 20 % av växthusgas utsläppen i Sverige. Det motsvarar ungefär 20 miljoner ton utsläpp varav privatbilar står för 11 miljoner av dessa. Detta är en anledning till varför det är viktigt att minska bilåkandet och även övergå till eldrivna transportmedel samt förnybara drivmedel till transporter. [1]
Några av de större städerna i USA har tillgång till kommunala transportmedel som buss, taxi eller tåg men på de flesta platser är de kommunala transportmedlen bristande med få stop och dålig kommunikation. Många människor blir därför beroende av sina privata bilar. De flesta medborgarna i USA väljer alltså att ha en egen bil som har fler möjligheter även fast bensinkostnaderna ökar. [2]
Naturvårdsverket skriver att Sveriges transportsystem också är starkt beroende av fossila bränslen i nuläget och inrikes transporter står för nästan en tredjedel av landets totala växthusutsläpp. [3] Konsekvenser av det här är t.ex. försurning som främst orsakas av ämnen som uppstår vid fossila bränslens förbränning för transporter. Försurning av mark och vattendrag kan skada djur och även vatten. I följd av att vattnet blir försurat blir även människans hälsa påverkad p.g.a. att dricksvattnet blir försurat. Andra konsekvenser av trafikens utsläpp blir övergödning som bildas av för höga halter av kväve och fosfor där merparten av kväveoxidutsläppen kommer från transportmedel. Övergödning kan i sin tur leda till algblomning som kan skapa syrgasbrist och fiskdöd. [4]
Vad kan vi då göra för att minska utsläppen och förbättra omständigheterna för både djur, människor och planeten? En faktor som spelar stor roll när det gäller utsläppen är framförallt det privata bilåkandet. Detta skulle alltså behöva minska t.ex. genom att fler människor åker med kollektivtrafiken eller vid möjlighet tar cykeln till jobbet. I dessa situationer spelar varje stats ekonomi och politik stor del in i hur resurserna används. För att fler människor skulle cykla eller åka kommunalt krävs cykelvägar och upprustade bussar och tunnelbanor där t.ex. punktlighet, bekvämlighet och turtäthet spelar stor roll. Ett problem i dagsläget är även priserna på kommunala transporter och Stockholm har en av världens dyraste enkelbiljetter vad gäller kollektivtrafiken. [5]
En jämförelse gjord av Nationalencyklopedin visar att det är fler bilar per 1000 invånare i Sverige än i USA. I USA är det 403,27 och i Sverige 465,79 bilar per 1000 invånare. [6] De kommunala transportmedlen i USA är som sagt bäst utrustat i de större städerna och inte det bekvämaste alternativet för privatpersoner som ska resa till eller i avlägsnare städer eller förorter. Det är dock ofta billigt, pålitligt och säkert. [7]
Sammanfattningsvis finns det saker som varje privatperson kan göra för att hjälpa den hållbara utvecklingen. Elbilar, cykel eller kommunala transportmedel är valmöjligheter som är sparsammare för miljön. Däremot har här mycket att göra med vart i världen man bor och hur mycket pengar staten valt att satsa på säkra cykelvägar och upprustade bussar och tunnelbanor/tåg, något som spelar stor roll in i privatpersoners val av transportmedel. När det gäller elbilar så står valet i varje individs förutsättningar och ekonomi. Att fler väljer en stor, kanske lyxigare bil kan ha att göra med flera faktorer. Att ha en stor bil kan ha blivit något av en trend och en bil som t.ex. Range Rover kan i städer ses som ett bevis på status och god inkomst. En stor bil kan också ha med säkerheten att göra, ifall fler och fler människor kör omkring i stora bilar kan det kännas otryckt med en liten bil när dess bilförare riskerar svårare skador vid en eventuell olycka. Här kan alla ta sitt ansvar och inte vara den ”farliga trafikanten” med den stora bil. Kör alla en liten bil finns inte risken att man som bilförare blir mosad av en bil som väger ett ton mer vid en olycka.
skriven
Hej Maria! Jag läste ditt inlägg och tyckte det var mycket intressant då du skrivit om en problematik som är väldigt relevant i dagens samhälle om hur man ska handskas med våra transportmedel för att uppnå ett hållbart samhälle. Statistiken om att var 1000 svensk invånare i snitt har fler bilar än lika många amerikaner väckte mitt intresse samtidigt som jag blev lite förvånad. Man har en bild utav USA att vara den stora miljöboven då man ser framför sig amerikanska familjer med många privatbilar samt att det är ett land med lägre pris på bensinen. Men ett alternativ som du skrev var elbilen som dock minskar i USA, men hur ser det ut i Sverige? Trots vår dyra kommunaltrafik och många bilar, är vi ändå mer miljövänliga genom att vi har en större andel elbilar i Sverige?
Kram Elin