Hållbara transportmedel i USA och Sverige

Fördjupningsinlägg v.19 2015-05-10

Skrivet av Maria Nilsson

SVT rapporterar under den senaste veckan att elbilarna i USA har minskat och väljer stora bilar framför de mindre elbilarna. Men hur mycket påverkar egentligen trafiken miljön och den hållbara utvecklingen? Finns det några transportmedel som är bättre/sämre än andra?

Enligt världsnaturfonden står transport och privat bilåkande för 20 % av växthusgas utsläppen i Sverige. Det motsvarar ungefär 20 miljoner ton utsläpp varav privatbilar står för 11 miljoner av dessa. Detta är en anledning till varför det är viktigt att minska bilåkandet och även övergå till eldrivna transportmedel samt förnybara drivmedel till transporter. [1]

Några av de större städerna i USA har tillgång till kommunala transportmedel som buss, taxi eller tåg men på de flesta platser är de kommunala transportmedlen bristande med få stop och dålig kommunikation. Många människor blir därför beroende av sina privata bilar. De flesta medborgarna i USA väljer alltså att ha en egen bil som har fler möjligheter även fast bensinkostnaderna ökar. [2]

Naturvårdsverket skriver att Sveriges transportsystem också är starkt beroende av fossila bränslen i nuläget och inrikes transporter står för nästan en tredjedel av landets totala växthusutsläpp. [3] Konsekvenser av det här är t.ex. försurning som främst orsakas av ämnen som uppstår vid fossila bränslens förbränning för transporter. Försurning av mark och vattendrag kan skada djur och även vatten. I följd av att vattnet blir försurat blir även människans hälsa påverkad p.g.a. att dricksvattnet blir försurat. Andra konsekvenser av trafikens utsläpp blir övergödning som bildas av för höga halter av kväve och fosfor där merparten av kväveoxidutsläppen kommer från transportmedel. Övergödning kan i sin tur leda till algblomning som kan skapa syrgasbrist och fiskdöd. [4]

Vad kan vi då göra för att minska utsläppen och förbättra omständigheterna för både djur, människor och planeten? En faktor som spelar stor roll när det gäller utsläppen är framförallt det privata bilåkandet. Detta skulle alltså behöva minska t.ex. genom att fler människor åker med kollektivtrafiken eller vid möjlighet tar cykeln till jobbet. I dessa situationer spelar varje stats ekonomi och politik stor del in i hur resurserna används. För att fler människor skulle cykla eller åka kommunalt krävs cykelvägar och upprustade bussar och tunnelbanor där t.ex. punktlighet, bekvämlighet och turtäthet spelar stor roll. Ett problem i dagsläget är även priserna på kommunala transporter och Stockholm har en av världens dyraste enkelbiljetter vad gäller kollektivtrafiken. [5]

En jämförelse gjord av Nationalencyklopedin visar att det är fler bilar per 1000 invånare i Sverige än i USA. I USA är det 403,27  och i Sverige 465,79 bilar per 1000 invånare. [6] De kommunala transportmedlen i USA är som sagt bäst utrustat i de större städerna och inte det bekvämaste alternativet för privatpersoner som ska resa till eller i avlägsnare städer eller förorter. Det är dock ofta billigt, pålitligt och säkert. [7]

Sammanfattningsvis finns det saker som varje privatperson kan göra för att hjälpa den hållbara utvecklingen. Elbilar, cykel eller kommunala transportmedel är valmöjligheter som är sparsammare för miljön. Däremot har här mycket att göra med vart i världen man bor och hur mycket pengar staten valt att satsa på säkra cykelvägar och upprustade bussar och tunnelbanor/tåg, något som spelar stor roll in i privatpersoners val av transportmedel. När det gäller elbilar så står valet i varje individs förutsättningar och ekonomi. Att fler väljer en stor, kanske lyxigare bil kan ha att göra med flera faktorer. Att ha en stor bil kan ha blivit något av en trend och en bil som t.ex. Range Rover kan i städer ses som ett bevis på status och god inkomst. En stor bil kan också ha med säkerheten att göra, ifall fler och fler människor kör omkring i stora bilar kan det kännas otryckt med en liten bil när dess bilförare riskerar svårare skador vid en eventuell olycka. Här kan alla ta sitt ansvar och inte vara den ”farliga trafikanten” med den stora bil. Kör alla en liten bil finns inte risken att man som bilförare blir mosad av en bil som väger ett ton mer vid en olycka.

 
1 Elin Wiklund :

skriven

Hej Maria! Jag läste ditt inlägg och tyckte det var mycket intressant då du skrivit om en problematik som är väldigt relevant i dagens samhälle om hur man ska handskas med våra transportmedel för att uppnå ett hållbart samhälle. Statistiken om att var 1000 svensk invånare i snitt har fler bilar än lika många amerikaner väckte mitt intresse samtidigt som jag blev lite förvånad. Man har en bild utav USA att vara den stora miljöboven då man ser framför sig amerikanska familjer med många privatbilar samt att det är ett land med lägre pris på bensinen. Men ett alternativ som du skrev var elbilen som dock minskar i USA, men hur ser det ut i Sverige? Trots vår dyra kommunaltrafik och många bilar, är vi ändå mer miljövänliga genom att vi har en större andel elbilar i Sverige?
Kram Elin

Svar: "Antal elbilar i Sverige januari 2013: 1596. Det är en ökning på 284% procent på ett år. Av dessa är 582st rena elbilar, 654st är laddhybrider, 360st är lätta lastbilar." skriver Ecoast. Det finns även vissa bidrag till de som väljer att äga en elbil. Elfordon som har en energiförbrukning på 37 kWh/100 km eller mindre eller hydbilar med ett koldioxidutsläpp 120 g/km eller mindre än befriade från vägtrafikskatt 5 år efter registreringsdatum för fordonet. Från 2012 finns också en "supermiljöpremie" bestående av 40.000 kr vid köp av ny bil med koldioxidutsläpp av mindre än 120 g/km. Premien gäller för både privatpersoner och företag. (http://ecoast.nu/fragor-och-svar/) Hoppas det besvarar din fråga! :)
swenergus.blogg.se

2 Anna Thessing:

skriven

I slutet av ditt inlägg kommer du in på människors psykiska påverkan, vilket jag tror kan bli ett framtidsperspektiv. Hur ska vi få människor att ändra sina beteenden, utan skatter och "pekpinnar"?

Svar: Många människor vill framstå som trendiga och följa det som ses som modernt för stunden. Människan vill i sin natur tillhöra en grupp och ha makt, något som kan bli möjligt genom att tillhöra en modern (att vara populär innebär ofta makt) grupp i samhället som har gott om pengar och mycket inflytande. Vad som påverkar hur dessa trendiga grupper beter sig och använder för produkter ingår i jobbet hos samhällets företag. Företagen i sin tur använder sig av reklam, TV-program, filmer och personer med inflytande för att få sina produkter att bli sedda som populära. Därför kan företagen förmodligen ändra människans åsikt genom t.ex. reklam, TV-program, filmer eller genom personer med gott inflytande. Exempelvis företaget Volvo har använt sig av fotbollsstjärnan Zlatan för att få tittarna att vilja köpa deras nya bilmodell. Psykologisk innebär reklamen att tittarna ska koppla bilen till att t.ex. i detta fall vara framgångsrik som Zlatan (stimuli och respons) vilket i sin tur leder till att man vill köpa bilen. Ifall man istället skulle använda sig av samma metod för att få tittarna att vilja cykla till jobbet eller att köpa en elbil genom att t.ex. en kändis gör detta i en reklam eller på ett liknande vis i filmer så skulle detta kunna få tittarna (samhällsinvånarna) att börja cykla till jobbet eller att köpa en elbil, som exempel.
PS. Jag valde att tolka denna fråga genom en personlig slutsats, hoppas det var okej. Skribent: Maria Nilsson 13SAD
swenergus.blogg.se

Kommentera här: